Čo obnáša byť knižný bloger a bookstagramer?║knihy zadarmo, recenzie, fotky, Instagram║

Ahojte! Keďže mi chodí neskutočné množsvo dotazov ohľadom kníh, samotného bookstagramu a ohľadom spoluprác, rozhodla som sa, že pre vás spíšem článok o tom aké je to byť knižný bloger či bookstagramer. Takže sa pohodlne usaďte a čítajte...

!Podobný článok som videla aj u Dany z blogu DanysBooks, no prišlo mi, že blogeri veľmi neukazujú také to ,,behind the scenes" tohto všetkého a mala som potrebu sa k tomu tiež vyjadriť. Taktiež môžete mať každý odlišný názor na túto vec, takže prosím rešpektujme sa navzájom!

,,KNIHY ZADARMO"

Keď som minule pridala na storku na Instagram fotku s knihami a pridala tam niečo ako ,,Za knihy ďakujem tomu a tomu vydavateľstvu!" tak ste ma v správach neskutočne bombardovali otázkami typu ,,To máš s nimi spoluprácu? Aké to je? Fúú, ty sa máš-veď dostávaš knihy zadarmo!" Dosť ma to zarazilo, pretože predsa dosť často dávam na storky fotky ako mi niekto posiela knihy na recenziu a až teraz sa ma ľudis začali pýtať tieto otázky. Musím vám povedať, že ma to dosť prekvapilo, no zároveň ma niektoré reakcie dosť zarmútili. Skrátka nechápem ako sú niektorí ľudia zlí.

Predsa len, kto by nechcel knihy zadarmo?! Práve veta s ktorou sa stretávam pomerne často a už sa z nej doslova smejem a zabávam sa na nej je ak niekto napíše ,,Ty sa tak máš, keď dostávaš knihy na recenziu. Veď dostávaš knihy ZADARMO!". Nič nie je zadarmo moji milí čitatelia a ani tie knihy nie sú zadarmo. Zo začiatku som aj ja brala spolupráce ako zdroj kníh zadarmo, no zhruba po pol roku a po spoluprácach s rôznymi kníhkupectvami a vydavateľstvami to tak vôbec neberiem. Veľakrát som uvažovala aj and zrušením rôznych spoluprác, pretože som nestíhala čítať. Viete, ono keď máte každý mesiac prístup k najrôznejším titulom aké vychádzajú tak to beriete ako samozrejmosť. Predstavte si, že na nejakú knihu čakáte aj mesiac. Keď si ju vyberáte ste ten najšťastnejší človek na svete. Máte na ňu takú chuť, že by ste ju najradšej zjedli. No prejde ten mesiac, kniha k vám dorazí a vy z nej nemáte ten pôžitok ako keď ste si ju vyberali. Vyšli ďalšie knihy a vy máte chuť na iné knihy a nie na tie čo ste si vyberali pred tým mesiacom. No bohužiaľ, knihu si prečítať musíte aj keď sa vám veľmi nechce, pretože ste ju dostali ,,zadarmo" a vrámci spolupráce. Takže mňa to už tieto veci dosť omrzeli, aj keď mám spolupráci vyše hlavu. Niekedy som si brala aj 7 kníh na mesiac, len preto lebo som všetky knihy chcela vlastniť, no po chvíli som pochopila, že tie knihy musím aj prečítať a nie ich mať vystavené len v poličke. Teraz som veľmi rada za každú jednu spoluprácu a za každú jednu zaslanú knihu. Veľa titulov si už neberiem, pretože keď si spočítate, že ak má bloger aj 7 spoluprác a z každej mu príde jedna kniha, tak ono je to vo výsledku aj celkom fuška. Samozrejme, neberte to tak, že sa sťažujem, že dostávam ,,knihy zadarmo". Len chcem poukázať na to, že naozaj nič zadarmo nie je a ani toto nie je iné.

PÍSANIE RECENZIE

Keď má bloger knihu prečítanú, tak na ňu musí spraviť recenziu. Toto ľudia tiež považujú za strašne ľahkú vec. Väčšinou si pomyslia ,,veď to je len pár slov, ktoré človek napíše a je hotovo." No aj tu vás presvedčím o opaku.
U mňa je niekedy písanie recenzie aj niekoľko hodinová záležitosť a veľký problém. Hlavne, ak ku knihe nemám čo povedať, resp. mám písací blok. To si tiež prežívam veľmi často. Keď mám práve spomínaný ,,písací blok", tak mi napísanie recenzie trvá aj týždeň (áno, aj tak dlho som už písala recenziu), no keď mám písaciu náladu, tak mám recenziu spravenú aj do 2 hodín. Ak by ste mi dali niečo napísať keď na to nie som naladená a pripravená, tak zo mňa nedostanete ani slovko. No keď mám tu takú písaciu náladu, slová sa zo mňa lejú jedna radosť. Samozrejme, že každý bloger to má inak a tiež to závisí od toho aký má bloger štýl písania.
Ja sa pri písaní recenzie riadim takou postupnosťou. Najprv do úvodu píšem pár slov aby som vás nalákala na danú recenziu. Potom nasleduje knižná anotácia a hneď na to sa väčšinou vyjadrujem prečo som si tu knihu prečítala ja alebo čo ma zaujalo (čí už obálka, anotácia a pod. blbosti). Neskôr vám popíšem postavy, predstavím ich a ako som ich vnímala. S dejom to je vpodstate to isté. Vždy sa snažím dej pútavo predniesť, no bez spoilerov. Nakoniec už dám len to čo ma naozaj zaujalo, maličké poznámočky a hodnotenie. No a ako posledné je samozrejme reklama kníhkupectva alebo vydavateľstva čo mi knihu poslalo. O tom, že celý čas musím hľadať na ten istý výraz rôzne synonymá, aby sa slová neopakovali sa vám tu ani rozpisovať nejdem. Keď to dopíšem tak si to prejdem ešte raz-celé. Neskôr hľadám chyby (áno, niekedy ich prehliadnem, ale čo čakáte...tiež som len človek :D), dávam čiarky a upravujem slovosled alebo rôzne odstavce tak, aby to malo hlavu a pätu.

FOTKY A INSTAGRAM

Pri fotkách si ľudia tiež veľakrát myslia, že to je rýchle. Veď zobrať knihu, poskladať okolo nej rôzne kravinky, ktoré nájdete doma nie je až také ťažké, či? U mňa to teda vôbec takto nefunguje. Aktuálne mám čo sa týka fotiek a Instagramu trošičku pauzu, pretože ma naozaj nebaví fotiť nasilu, len preto aby na mojom Instagrame niečo bolo. Radšej si dám mesiac pauzu, načerpám novú inšpiráciu a budem fotiť kvalitný (u mňa to teda také kvalitné nie je, ale myslím, že viete čo tým chcem povedať :D) obsah ako keby mám odfotiť niečo, len aby ,,bolo". Ono si to časom váš sledovateľ alebo čitateľ všimne, že tie fotky sú fotené štýlom ,,aby tam niečo bolo" a po niekoľko takýchto fotkách je naozaj poznať, že vás to nebaví.
Raz sa pamätám na jedno fotenie, ktoré bolo v nedeľu a bolo úplne spontánne. Videla som, že vonku kvitne orgován, tak som ho išla natrhať a bola som taká nadšená, že v to popoludnie a po asi 3-och hodinách vzniklo okolo 100 fotiek (iba 9 z nich ste bolo použiteľných). Vtedy som bola snáď najšťastnejší človek na celej našej planéte. Bola som tak rada, že sa mi tie fotky podarili. Keď som ich pridala na Instagram, tak som sa tiež dostala kladnej odozvy a to ma tešilo zo všetkého najviac. No od toho popoludnia sa zo mňa vytratila snáď všetka inšpirácia. Odvtedy ma len zriedkavo postretne takáto nálada na fotenie. 2 mesiace odvtedy prešli a ja som si len horko ťažko zháňalo inšpiráciu. No po tých dvoch mesiacoch prišla nová vlna. Takže naozaj to nie je len o tom, že poskladáte xy predmetov alebo, že máte milión kníh s ktorými sa chcete chváliť. Stále je to o vašich pocitoch a o tom čo všetko do toho fotenia a do tých fotiek dáte.
Veľa z vás sa ma taktiež pýta, kde upravujem fotky. Najskôr som používala VSCO, ale to mi nejako nevyhovovalo, takže fotky upravujem len tou úpravou, ktorú ponúka Instagram. No teraz keď chystám niečo nové, pretože ma omrzeli fotky na mojej bielej deke *máme ťa radi biela plachta*, tak som sa zamyslela a už sú niektoré fotky v procese výroby :D. Každopádne to tiež nebola jednodňová záležitosť. Najviac mi teraz pri úprave pomáha PicsArt, pretože to mám v mobile a tablete a je to taký malý Photoshop (chcem sa veľmi poďakovať Ninke z profilu @astri.di.angelo za pomoc pri začiatkoch v PicsArte a za jej čas).
---
Na konci by som vám chcela len odkázať, že všetko čo robíte (nemusí to byť knižný blog alebo bookstagram, ale naozaj čokoľvek) má nejaký význam. Možno to teraz nechápete, no stále to tak je. Hlavne však robte všetko dobrovoľne, do ničoho sa nechoďte po hlave, ak to pre vás nie je aspoň trochu dôležité. Nič sa vám neoplatí robiť nasilu, lebo si to znechutíte ešte viac. Pre každú činnosť, ktorú vykonávate buďte zapálení. Ja si nechcem ani predstaviť, že by som nebola súčasťou tejto úžasnej knižnej komunity. Síce nie každého poznám, ale to čo mi za ten krátky čas blog s bookstagramom dali je neopísateľné. Každá spätná väzba, či už kladná alebo záporná, ma posúva vpred. To koľko skúseností mi toto všetko dalo je neskutočné.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Máte blog alebo bookstaram? Aký máte na túto tému názor? Ak nemáte blog alebo bookstagram, chceli by ste?