Hnev, čo si zasial- Angie Thomas



Ahojte! Vítam vás pri novej recenzii na knihu Hnev, čo si zasial od Angie Thomas, ktorá v zahraničí zbiera jednu dobrú recenziu za druhou. Takže sa pohodlne usaďte a čítajte...


 Pôvodná anotácia: Šestnásťročná Starr Carterová žije v dvoch svetoch: býva v chudobnej černošskej štvrti a navštevuje snobskú strednú školu na predmestí. Krehkú rovnováhu medzi nimi naruší večer, keď sa stane svedkyňou streľby, pri ktorej policajný dôstojník pripraví o život jej najlepšieho priateľa z detstva Khalila. Khalil v čase vraždy pri sebe nemal zbraň. Jeho smrť zakrátko upúta pozornosť celoštátnych médií. Niektoré ho opíšu ako grázla, iné ako drogového dílera a gangstra. Starrina najlepšia kamarátka zo školy dokonca naznačí, že si zomrieť zaslúžil. Keď sa ukáže, že polícia nemá záujem prípad vyriešiť, ulice zaplnia demonštranti a černošská štvrť sa zmení na vojnovú zónu. Všetkých zaujíma, čo sa v osudný večer skutočne stalo. Odpoveď pozná iba Starr. No čokoľvek, čo sa rozhodne (alebo nerozhodne) prezradiť, môže zničiť jej rodinu a ohroziť jej život. Strhujúci debutový román Angie Thomasovej o obyčajnom dievčati v neobyčajnej situácii inteligentne, citlivo a s neochvejnou úprimnosťou zobrazuje problém rasizmu a policajnej brutality.


Kniha bola v zahraničí neskutočne vyhypovaná a naozaj zbierala strašne veľa dobrých recenzií. Keď som pozerala americké booktuberky, nehovorili o ničom inom. No ako to u mňa býva, vyhypované knihy majú pri mne najnižšie „postavenie“ a veľmi sa mi nepáčia. No táto kniha ma jednoducho nemohla obísť 😊

Starr, naša hlavná postava, mi bola od začiatku veľmi sympatická. Nebola dokonalá (tak ako to v YA knihách býva), ale mala svoje problémy a svoje chybičky krásy. Veľmi ťažko sa mi s ňou na konci knihy lúčilo, pretože mi dosť prirástla k srdcu. Inak tomu nebolo ani u Sevena, jej nevlastného brata. Všetky postavy v tejto knihe vo vás zanechajú nejaký pocit. Sú jednoducho strašne dobre spracované a zakomponované. Prišlo mi, že aj vedľajším postavám, ktoré neboli niekedy až tak podstatné, sa dostalo veľkého priestoru na predstavenie a rozvoj, a to sa mi veľmi páčilo.


Dopredu vám hovorím (píšem :D), že tá kniha je neskutočne dlhá. Pokojne sa to mohlo skrátiť tak o 100 strán a nič by mi neuniklo. Hlavná myšlienka knihy je rasová problematika zameraná na černochov a ich diskrimináciu. No tá téma sa rieši tak akurát na začiatku, občas sa objaví v strede a dosť sa jej autorka venuje na konci. Inak tá kniha bola pomerne nudná a nezáživná, pretože sme sledovali len obyčajný stredoškolský život Starr, ktorý poznáme zo všetkých kníh a filmov. Aj po týchto negatívach sa však kniha dosť dobre čítala a dej naozaj odsypával.

Knihu vám naozaj odporúčam. Určite sa k nej chcem ešte niekedy vrátiť a prežiť to znovu. Ak dávate prednosť filmovej adaptácii, tak vám to tento príbeh ponúka, pretože pod názvom „The Hate U Give“ ju nájdete už aj ako film. Knihu hodnotím na 4*/5*.

Za recenzný výtlačok chcem veľmi pekne poďakovať vydavateľstvu Albatros Media. Knihu si môžete zakúpiť TU.

2 komentáre

  1. Tuhle knihu jsem četla teď během Vánoc a naprosto mě šokovala zvlášť vynikajícím stylem psaní a rozborem složitého tématu.
    Výborně napsaná recenze!

    OdpovedaťOdstrániť