Ako by mal vyzerať správny knihomoľ?



Ahojte! Zamýšľali ste sa niekedy nad otázkou ,,Ako by mal vyzerať správny knihomoľ?“. Ja sa nad tým zamýšľam každý deň a dnes vám ukážem ako vyzerá knihomoľ nielen podľa mňa, ale aj podľa ostatných knižných blogerov, bookstagramerov a booktuberov. Takže sa pohodlne usaďte a čítajte...


Ak chceme zistiť kto je správny knihomoľ, čo by mal robiť a ako by sa mal správať, najprv by sme sa mali zamerať hlavne na otázku ,,prečo čítame“. Zhruba pol roka dozadu som do školy písala úvahu o tom prečo čítam. Názor mám stále taký istý preto vám ju sem dám.

,,Kniha zohráva v živote každého človeka dôležitú úlohu. Každý knihu vníma inak. Dosť ma mrzí, keď vidím, že ľudia si kupujú knihy len ako kus nábytku. No ako knihy vnímam ja?
Ja knihy nevnímam ako zväzok papierov, či ako trofej. Knihy sú pre mňa neopísateľné veci, v ktorých sa celá strácam. Rozvíjajú moju fantáziu a hlavne mi zlepšujú slovnú zásobu. Každý deň mi pomáhajú utiecť z reality a prenášajú ma na úžasné miesta. Najlepšie na knihách je to, že každý deň môžem žiť život niekoho iného. Spoznávam toľko ľudských i neľudských príbehov, ktoré ma občas neskutočne fascinujú a občas mi pomáhajú prežívať rôzne životné situácie. Veľakrát sa ma ľudia pýtajú prečo čítam knihy, lebo pre nich je to nuda. No knihy sú nuda pre toho človeka, ktorý čítal jednu knihu, ktorá mu nesadla. Na svete sú milióny príbehov, tak prečo niekto porovnáva knihu podľa jednej, ktorá sa mu nepáčila?
Nie nadarmo sa hovorí, že kniha je najlepší priateľ človeka. Pre mňa sú knihy niečo, ako krídla pre vtákov. Presne tak ako vtáci nemôžu lietať bez krídel, ja nemôžem žiť bez kníh.“

Presne tak vnímam aj knihomoľstvo. Pre každého je to niečo iné. Väčšina ľudí vidí knihomoľov ako úplných šprtov, ktorý sú dobrý vo všetkých predmetoch, stále sa učia, majú okuliare a pri dievčatách sú to stále dievčatá s krátkymi vlasmi a ofinou. Nejdú im športy a nemajú na práci nič iné, len stále čítať a učiť sa. Ale prečo nás tak ľudia vidia? Ja sa do školy učím naozaj minimálne, nemám okuliare, ani spomínanú ofinu a hrám volejbal a myslím, že v tom nie som najhoršia. Ľudia majú skrátka v hlave vyrytý presne taký obraz ako im vyhovuje.

Ďalší bod, ktorý sa mi aleže vôbec nepáči je naša knihoľská instagramová komunitka. Každý sa tam predbieha aby mal čo najviac prečítaných kníh a aby dokázal, že je väčší knihomoľ ako niekto druhý. Prečo? Čítanie kníh a knihomoľstvo nie je o predbiehaní a o tom kto prečíta koľko kníh za deň, týždeň, či mesiac. Čítanie kníh by mal byť koníček. Niečo k čomu sa vy radi vraciate a robí vás to šťastným. Nemalo by to byť o tom, že si vy dokážete, že ste prečítali 100 kníh za 3 mesiace, ale o tom, čo ste z tých kníh mali.
----------------------
Teraz sa však pozrime na to, čo na túto tému odpovedali rôzni ľudia z knižnej komunity. Viacerých bookstagramerov, bookblogerov, či booktuberov som sa pýtala kto je podľa nich správny knihomoľ. Čo by mal robiť, ako by mal vyzerať, poprípade ako by sa mal správať. A tu sú ich odpovede:

Klárka z @klarinyknihy: Knihomol? Spoustu lidí si myslí, že prototypem knihomola je tichý člověk, nemluvný, pokud možno s brýlemi a intelektuálním výrazem. Tak to ale vůbec není! Mnohdy nás může překvapit, že knihomolem je i člověk, do kterého bychom to vůbec neřekli.

Miška z @books.collection: Knihomoľ je podľa mňa osoba, ktorá rada číta knihy a hlavne veľa. Dokáže celú noc stráviť s knihou v posteli namiesto spánku. Vžíva sa do pocitov hlavných hrdinov, ktoré sa stávajú súčasťou knihomoľovho života. Čitateľ by sa nemal vzdať svojej vášni a pokračovať v rozvíjaní svojej fantázie.

Míša z @radsi_knihu: Myslím si, že knihomol je každý, kdo miluje knihy a čtení, nezáleží na tom, kolik jich přečte, ale že si na ně vždy rád najde čas.

Anička z @annainword: Hmm... Tady na Instagramu mi přijde, že se denně všichni předháníme v tom, kdo toho přečte nejvíc a kdo je "větší" knihomol. Jenže knihomolství pro mě necharakterizuje rychločtenáře, vlastně ani pravidelné čtenáře. Je to prostě člověk, co má rád knihy. A nemusí ani číst pravidelně, prostě jednou za čas vezme knížku a přečte si jí, protože prostě chce. To je pro mě knihomol.

Dany z @danysbooks: Knihomol je hocikto kto miluje knihy, rad cita a ponara sa do roznych svetov. Moze mat tiez problem s nakupovanim a zbieranim knih. A ako by sa mal spravat a co by mal robit, tak na to neexistuje odpoved. Kazdy sme iny a knihomolstvo nema pravidla. Ak chces namiesto zaloziek ohybat rohy stran, tak to rob. Ak chces do knihy pisat, tak pis. Jedine co by knihomol nemal robit - spojlerovat knihy inym!

Ondrej z @ondrejmergl: Skutečný knihomol si raději pujde číst o samotě knihu, než by šel s kamarády ven. V tomhle ohledu u mě stále vedou pred knihami lidé. 
-----------------------------------------------
Existuje niekto ako správny knihomoľ? Podľa mňa určite nie. Aký máte názor vy? Kto je podľa vás správny knihomoľ? Považujete sa za knihomoľa? Prečo čítate?

5 komentárov

  1. Správný knihomol? Jak se správný knihomol chová? Knihomol miluje knihy. Nic víc, nic míň. Tečka. Škatulky, popisy a pravidla tady nemají místo. :)

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Já ráda čtu, protože je to únik z této reality a miluji jiné světy, příběhy abje mi jedno kolik knih přečtu za měsíc, jsem samozřejmě ráda když jich je třeba 9 a to je také mé maximum, ale jindy knihu čtu ráda pomalu.

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Je to láska k slovám, vetám, textom. Niekedy máme na ňu menej, inokedy viac času. Pre niektorých je to aj práca a dostatočne sa v rámci nej vyšantia. A tí ostatní by nemali zabúdať, že najviac na svete sú aj tak vzťahy s ľuďmi. :-)

    OdpovedaťOdstrániť