Férsky svet v novom šate║Krutý princ- Holly Black

Ahojte! Konečne sa k nám dostala zo zahraničia ospevovaná kniha Krutý princ od Holly Black a dnes a vám ju pokúsim čo najlepšie zrecenzovať. Takže sa pohodlne usaďte a čítajte...


Pôvodná anotácia: Jude mala len sedem rokov, keď jej rodičov brutálne zavraždili a spolu s jej dvomi sestrami ju uniesli zo sveta smrteľníkov, aby žili na Najvyššom dvore vo férskej ríši obývanej prastarými, často zákernými magickými bytosťami. O desať rokov neskôr si Jude neželá nič iné než medzi nich zapadnúť. Väčšina férov však smrteľníkmi opovrhuje. Najmä princ Cardan, najmladší a najskazenejší syn Najvyššieho kráľa. Jude sa čoraz viac zapletá do dvorných intríg a klamstiev a zisťuje, že aj ona dokáže podvádzať a prelievať krv. Ale v najvyšších kruhoch dochádza k zrade a hrozí, že Kráľovský dvor pohltí násilie. Jude preto bude riskovať vlastný život v nebezpečnom spojenectve, aby zachránila svoje sestry a samotnú ríšu.

Po knihe som pokukovala už hrozne dlhú dobu. Vlastne odkedy vyšla v anglickom jazyku. Úžasná obálka, super anotácia a neskôr aj skvelé recenzie. Potom vydavateľstvo Slovart oznámilo preklad a ja som si naň počkala, pretože Slovart prekladá fakt dobre. A teraz po jej prečítaní som naozaj zmätená, pretože na jednej strane sa mi kniha neskutočne páčila a zároveň mala veľa "nedostatkov". Ale pekne po poriadku.

Začnem postavami. Jude mi už od začiatku prišla ako strašne sympatické dievča a ja som ju mala hrozne rada. Nebojácna, odvážna, zdatná...všetko čo čakáte od priemernej YA fantasy postavy. Čo sa mi na nej však nepáčilo bolo to, že na začiatku knihy bola hrozne zmätená, nevedela čo zo životom a každému sa chcela pomstiť. Na konci knihy už nad sebou rozmýšľala ako naložiť s mocou a ako byť panovníčka. Jednoducho to bolo hrozne neprirodzené. Cardan (pre všetkých, ktorý ho nepoznajú- najväčší badass aký môže byť) sa mi zapáčil už od prvého momentu. Jednoducho ja mám fakt rada takéto mega moc klišoidné postavy. No veľmi ma štve, že sa mu nedostalo toľko priestoru, koľko by som ja chcela. Predsa len, mala to byť kniha aj o ňom, tak som čakala, že sa toho dozviem viac. Ostatné postavy tiež nedostali bohvie ako veľa priestoru na nejaký sebarozvoj a v knihe o 400 stranách na to priestor bol, len bol využitý na totálne blbosti. Slovo "emócie" asi autorke veľa nehovoria, pretože tak slabo vykreslené emócie som ešte nezažila. 

Kniha sa čítala naozaj dosť rýchlo. Autorkin štýl písania sa mi naozaj páčil a dosť som si ho obľúbila. Neskutočne ma v knihe vytáčali tzv. mŕtve body. To znamená, že tam bolo veľa (fakt veeeľa) nudných pasáží. Na oplátku, ak tam bola akcia, tak bola poriadna (niektoré boli fakt také dobré, že som iba pozerala s otvorenou pusou), ale celkovo tam tej akcie bolo málo. Nový svet do ktorého som sa dostala je úžasný. Férov poznám len z kníh Sarah J. Maas, ale toto bolo úplne iné kafé. Ak nemáte radi veľa krvi v knihách, tak sa tejto knihe radšej vyhnite, pretože toľko krvipreliatia sa pokojne vyrovnáva Game of Thrones alebo možno aj Sarah J. Maas. Ja mám vo fantasy knihách fakt rada, ale poznám ľudí, ktorí to nemusia. Ten koniec doteraz nejako spracuvávam, pretože bol absolútne epický.

Dopredu hovorím, že sa to Sarah J. Maas nevyrovnalo (ona je prote totálne frajerka :D), ale za prečítanie to stojí. Holly Black má super štýl písania, ktorý si aj vy zamilujete a čítať budete jedna radosť. Celý čas som bola zmierená s tým, že knihe chcem dať 3,5* z 5*, ale po akcii, ktorá bola na konci som sa nakoniec rozhodla pre 4*/5*. Knihu vám odporúčam a pre všetkých milovníkov YA fantasy to bude super priemerné čítanie.



20 komentárov

  1. Ten koniec bol skvelý! Tá scéna, keď Cardan kľačal a no....Vieme čo sa stalo a to ma úplne dostalo! Hoci som to mala skoro všetko vyspoilerované, tak ten koniec bol naozaj epický! Jedine, čo ma mrzí je tá prvá polovica, ktorá bola o niečo slabšia než tá druhá. Doslova až nudná.... Vďakabohu za tú druhú časť :D

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Já se s tvorbou Holly Black už jednou setkala a její pohádkový svět mě dostal, zvažuji, že vyzkouším i Krutého prince :)

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Já jsem byla z knihy hodně zklamaná. Čekala jsem obří "boom", jak všichni tvrdili, ale byl to naprostý opak. Ten konec to tedy trochu vylepšil, ale i tak se příběh u mě drží v průměru obdobných fantasy...

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Keď sa na to pozriem z takého "uhlu" ako ty,tak áno, sklamanie tam bolo. Ale ten koniec stále predýchavam :D

      Odstrániť
  4. Moc pěkná recenze :) Už jsem četla několik knih od Holly a byl to průměr. Tak jsem si myslela, že Krutý princ nebude nic moc. Právě jsem ho ovšem dočetla a jsem opravdu nadšená, moc mile mě překvapil :)

    OdpovedaťOdstrániť
  5. Já z knihy bohužel nebyla unešená a moc mě to mrzí :-( Přitom ten svět zní tak zajímavě :) Ale ráda bych si přečetla i dvojku

    OdpovedaťOdstrániť
  6. Možno sa raz na knihu odhodlám. ale mám ju doma už od Humbookfestu a proste nie a nie sa do nej pustiť :-/

    OdpovedaťOdstrániť
  7. Knihu mám doma a vůbec nevím, co od ní očekávat. Pulce se líbí a půlce ne.
    No uvidíme jak mě kniha chytne :)

    ALL ABOUT CANDYS LIFE

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Myslím, že na túto knihu si musí každý urobiť názor sám :)

      Odstrániť
  8. Tahle kniha je pro mě tak moc rozporuplná, že ji číst nebudu. Ale skvělá recenze! :)

    Gabux | Poslední článek

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ja si myslím, že by si to mala skúsiť, len aby si si utvrila vlastný názor. Tiež som sa toho bála a nakoniec to bolo super :) A ďakujem!

      Odstrániť
  9. Já rozhodně patřím do skupiny fanoušku Kruťase. Sice jsem knize nedala 5/5, jelikož se mi nelíbil utahaný začátek, ale jinak se mi celý svět a jeho krutost líbila. Těš se na druhý díl :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. No tak na 5/5 to teda určite nebolo. Začiatok bol hroozne dlhý. Ale nejako mi to vykompenzoval ten koniec :) Teším sa ako malé dieťa!!!

      Odstrániť
  10. Já asi úspěch téhle knihy nikdy nepochopím. Za mě se postavy chovají nekonzistentně, rozvoj světa v podstatě neexistuje a děj se trhaně ubírá tak pěti různými směry... prostě mi to nedávalo smysl. Ale jsem ráda, že aspoň ostatní si to užili. I když já vidím chyby úplně všude :P
    Marky (Books are my life...)

    OdpovedaťOdstrániť