5 dôvodov, prečo sa mi Horkosladké esencie od Baji Dolce nepáčili tak, ako ostatným


Horkosladké esencie nie sú vonku ani 2 týždne a už zbierajú jednu kladnú recenziu za druhou. Mám pocit, že Instagram je zahltený 5-hviezdičkovými recenziami a samou chválou. To by som však nebola ja, ak by som sa nestala „čiernou ovcou“, pretože si myslím, že táto kniha mala svoje muchy a ja s ňou mám pár problémov. Dnes vám preto napíšem 5 dôvodov, prečo sa mi Horkosladké esencie od Baji Dolce nepáčili tak, ako ostatným.

 

Dôvod číslo 1- Kde to vlastne som?

Začiatok mi prišiel naozaj veľmi milý. Dostala som sa do krásneho vidieckého sveta, kde som sa dozvedela, že som vlastne v minulosti. Počkať alebo nie? No presne takáto zmätená som bola asi po päťdesiatich stránkach knihy, keď na mňa autorka vytiahla mobily a ostatné vymoženosti dnešného sveta. Ja som sa konečne tešila, že táto kniha bude iná od všetkých romantických, ktoré nám dnešný trh ponúka. Ona vlastne aj je trošku iná. Ja osobne milujem vidiek a minulosť dokopy! No v tejto knihe bol z toho veľký chaos. Začalo sa to v „minulosti“, potom autorka začala miešať „minulosť“ a 21. storočie, a v polovici knihy, akoby zabudla, že tie vintage prvky v knihe sú, tam boli len veci dnešnej doby. Viem si príbeh predstaviť čisto v minulosti. Alebo aspoň písaný celý v 21. storočí no svet by bol celý „vintage“ a retro. Toto mi prišlo veľmi nezvládnuté, aj keď to potenciál malo.

 

Dôvod číslo 2- Keď majú Slováci záľubu v zdrobneninách...

Nemám nič proti tomu, keď Slováci používajú v knihách zahraničné mená. Dokonca sa už stala klasika, že v takýchto „Wattpad knihách“ sú nasekané tie najviac klišé mená (no offense samozrejme!), ktoré sa naozaj opakujú v každej druhej knihe (možno preto v tomto príbehu oceňujem, že hlavná hrdinka sa volá Linda!). To isté platí aj o priezviskách, sú proste najviac random. Ale prečo majú slovenskí autori potrebu robiť zakaždým zdrobneniny týchto mien?! Mňa to úprimne strašne vytáča všeobecne, ak to vidím v hocijakej knihe. Ak by sa dej odohrával na Slovensku, nemám problém. Ak sa však dej odohráva hocikde na svete, zdrobneniny mi zoberú všetko čaro. Preto si myslím, že občas je lepšie napísať 10x za sebou Daniel/Linda, ako by mal autor 5x za sebou použiť Danko/Linduška.

 

Dôvod číslo 3- A to tí ľudia v knihe ako vyzerajú?

Úprimne, neviem či je toto môj osobný problém/vina alebo to v tej knihe fakt nebolo. ALE! Kde sú opisy postáv? Hocijaké! Mám pocit, že ak by som nepozerala trailer na knihu (nájdete ho na autorkinom profile na IG), tak pomaly ani neviem ako hlavní hrdinovia vyzerajú. Občas ma však unavovalo si Lindu predstavovať ako Lilly Collins, pretože som chcela mať vlastnú Lindu. Je pravda, že som si ju mohla vytvoriť ako som chcela, no trochu ma to štvalo. A bolo to pri každej jednej vedľajšej postave. Mne totižto nestačilo, že Andy mala ryšavé vlasy. Ja som chcela vedieť či je vysoká/nízka, oblejšia/štíhla, či má tie vlasy krátke alebo dlhé. Nikdy by mi nenapadlo, že taká banálnosť, by ma takto vytočila, ale holt, bolo to fakt frustrujúce.

 

Dôvod číslo 4- Prečo mi to celé pripadá tak detsky?

Nemôžem si pomôcť. Pri tejto knihe mi pripadalo všetko tak detsky. Chovanie hlavných hrdinov mi prišlo veľmi nereálne. Mala som pocit, že hlavní hrdinovia sa dospelejšie chovali, keď boli deti a nie, keď boli dospelí. Celkovo to je asi zasa o tých zdrobneninách, že keby ich tak nepoužívali, mohlo im to dodať na nejakom „zdravom rešpekte“, ale ja som sa na tom, len pousmiala a pomyslela si, že čo ešte na mňa vytiahnu, aby som sa smiala viac. Takže Linda bola v konečnom dôsledku šialená hysterka a Daniel sebecký tupec. Od charakterov by som sa rada presunula k nejakej „fantasy“ zápletke, ktorá mi prišla fakt neskutočne klišé. Rada by som sa rozpísala viac, ale myslím, že to tu čítajú aj ľudia, ktorí knihu nečítali. Ostatní však určite viete čo myslím. Proste viac detinské to byť nemohlo. Nie, neprišlo mi to čarovné. Nie, neprišlo mi to veľmi fantasy. Áno, prišlo mi to ako veľká zbytočnosť, aj keď chápem, že to bolo podstatné.

 

Dôvod číslo 5- Emocionálna horská dráha s nečakanými zvratmi. Alebo?

Čím viac romantických kníh čítam, tým viac mám pocit, že všetci autori píšu podľa toho istého vzorca. Presne preto to vo mne vyvoláva emocionálnu jazdu, ktorá sa väčšinou skladá z frustrácie a hnevu. V tejto knihe ma naozaj prekvapila len jednu vec. Áno, čítate správne, za 470 strán som neodhadla jednu vec. Celkom sila, čo? Takže nečakané zvraty u mňa určite neboli. Sľúbenú emocionálnu jazdu mi pokazili dlhé opisy toho, ako sa Linda cíti. Ako jej stále každý krivdí, je proti nej a ona je v konečnom dôsledku chúďatko, ktoré sa so vztýčenou hlavou snaží prebiť svetom. Neviem, mňa pri nej držala asi len jej tvrdohlavosť (a asi aj moja).

 

Aby som však nebola len negatívna, Baja Dolce píše neskutočne super. Stránky mi miznú pod rukami, aj keď má príbeh hluché miesta. Ak si chcete osladiť leto a hľadáte niečo čo vás pohladí po duši (a ste hlavne fanúšikovia romantickej beletrie), tak do toho určite choďte. Tiež by sa to mohlo páčiť všetkým nenáročným alebo občasným čitateľkám. Nejde mi nespomenúť aj naozaj krásnu obálku (na ktorú som vyliala pivo a vpohode prežila! :D) s nádhernou kresbou a zlatými detailmi.

 

Za recenzný výtlačok, by som chcela veľmi pekne poďakovať vydavateľstvu VenuPress. Knihu si môžete kúpiť v každom dobrom kníhkupectve.


Čítali ste Horkosladké esencie? Ako sa vám páčili?

 

Žiadne komentáre