O tom, ako mi jeden plot-twist pokazil celú knihu || Rod Zeme a Krvi (Mesto Luny #1)- Sarah J. Maas


Kráľovná YA fantasy sveta, Sarah J. Maas, nám po Tróne zo skla a Dvoroch ponúka novú sériu, tentoraz z žánru "new adult". S férmi prichádzajú aj bytosti a démoni všetkých druhov a z klasického fantasy svet sa razom stáva vintage svet s najmodernejšími technológiami. Veru také je Mesto Luny v skratke. No stojí táto 600-stranová biblia za to a je naozaj také dobrá, ako hovoria všetky zahraničné (a aj slovenské) recenzie?

 

Pôvodná anotácia: Bryce Quinlanová mala dokonalý život, až kým jej démon nezavraždil najbližších priateľov. Po takmer dvoch rokoch je obvinený za mrežami, ale vraždy sa začínajú nanovo a Bryce sa ocitne uprostred vyšetrovania, odhodlaná urobiť čokoľvek, aby pomstila smrť priateľov.

Hunt Athalar je neslávne známy padlý anjel, zotročený archanjelmi, ktorých sa kedysi pokúsil zvrhnúť. Jeho šéf využíva Huntove neľútostné schopnosti a neuveriteľnú silu na jediný účel - aby bez zbytočných otázok zabíjal jeho nepriateľov. Keď začne v meste démon rozsievať paniku, predostrie mu neodolateľnú ponuku: ak pomôže Bryce nájsť vraha, slobodu bude mať na dosah.

Pátranie hlboko v podsvetí Mesta Luny ich však zavedie na najtemnejšie miesta a Bryce spolu s Huntom odrazu čelia sile, čo ohrozuje všetko a všetkých, ktorí sú im drahí...

 

Musím sa vám priznať, toto bola asi prvá kniha od Maasovej, kde som absolútne netušila do čoho idem, pretože som si nečítala anotáciu. Proste som videla, že autorka má novú knihu, bang, hneď som ju brala. Anglická verzia mi v knižnici leží vpodstate dodnes, pretože som si na ňu veľmi nenašla čas, no keď som dostala možnosť ju zrecenzovať v slovenčine, hneď som vedela, že nastal správny čas. Nevedela som však čo očakávať, na Tiktoku je okolo knihy neskutočný hype, hlavne kvôli "spicy" scénkam (k tomuto sa dostaneme! :D), na Youtube ju však väčšina ľudí zaraďuje do kategórie priemerných kníh a bola pre veľa ľudí sklamaním.

 

Prvých 100-150 strán som absolútne nevedela, o čo v knihe ide. Pripadala som si ako hodená do nového sveta. Desiatky nových mien, pravidiel, miest... Bola som totálne stratená. Príliš dlhé opisy ma unavovali. Prišlo mi, že je tam toľko nových informácií, že môj mozog to proste nestíhal spracovať. Okrem toho to boli podľa mňa úplne nepodstatné informácie, ktoré sa dali vpohode zakomponovať do deja, namiesto toho, aby ich autorka vysypala všetky naraz. Hlavne na začiatku to bolo pekne demotivujúce, lebo som mala pocit, že sa v knihe vôbec nehýbem. Do takej strany 50 som napríklad nevedela ani meno hlavnej postavy :D.

 

Tá sa mimochodom volá Bryce Quinlanová a je neskutočne super! Bola to veľmi sympatická mladá dáma, veľmi podobná hrdinkám z iných kníh od Maasovej. Poloférke nechýbala jej odvaha, depresívna minulosť a dobrý humor. Veľa ľudí v recenziách spomínalo, že im len liezla na nervy, ale bola to presne taká typická badass hrdinka, ktoré ja osobne milujem. Na konci z nej samozrejme musela autorka spraviť úplne epickú bytosť (poznáme z Trónu a Dvorov predsa).

Okej, féri sú super, ale čo tak padlí anjeli? V tejto knihe bola totiž naša druhá hlavná postava práve Hunt Athalar. A áno, tušíte správne, aj on bol jeden z padlých. Táto postava sa ale nijak nelíši od ostatných mužských postáv z univerza od Maasovej. Je to typický alfasamec, hot týpek s ťažkou minulosťou a najlepšími schopnosťami. Ja som si ho však veľmi obľúbila, a preto sa určite stal jednou z najlepších postáv, aké Sarah kedy vytvorila. Bol to síce Rowan s čiernymi vlasmi a lepšími schopnosťami, ale whatever, bol úžasný :D

Vedľajšie postavy boli opäť dobre vykreslené. Je pravda, že Ruhn sa vo veľa chvíľach zachoval ako pako, ale veľmi sa mi podobal na Doriana (a vy viete, že Dorian je moje baby!), čiže som si ho hneď obľúbila. Taktiež jeho kamoši, neskutočne som si obľúbila ich humor.

 

Ako som už vyššie spomínala, je to new adult a k žánru new adult patria spicy scénky. Tiktok mi sľuboval všeličo, tak som sa celkom tešila. Okrem toho viem, aká je Maasová dobrá v romantike. Vie mi privolať motýliky vďaka pár riadkom. Nehovorím, že v tejto knihe som ten pocit nezažila, ALE...fakt nie je spicy, že všetci sú naughty z toho, že Bryce nosí čipkované spodné prádlo a Hunt si vyzliekol tričko. V tomto ohľade musím fakt priznať, že ma autorka sklamala. Ak tam bola nejaká sexual tension medzi postavami, stále to niekto pokazil.

Nech nebudem len negatívna, oťukávanie hlavných postáv bola asi najzlatšia vec, čo som za posledné mesiace čítala!

 

K samotnému deju poviem len toľko, že vraha som odhadla v priebehu knižky, ale nebolo to až také sklamanie, keď to nakoniec bola daná postava. Čo ma však totálne sklamalo, bola kapitola 66. Prišlo tam veľmi veľké odhalenie, ktoré značne ovplyvnilo, ako bude dej pokračovať. A vtedy som sa reálne rozhodovala, či pokračovať ďalej alebo to zabaliť. Nebolo to preto, lebo som to nedokázala predýchať. Bolo to kvôli tomu, že vo mne narástla neskutočná dávka frustrácie. Proste sa mi ten zvrat nepáčil, nemyslím si, že to bolo veľké wau. Nechápte ma zle, ja som to nečakala, ale neviem či som čakala niečo viac alebo to pre mňa bola prisilná káva. Kamoši na Instagrame ma však uistili, že keď budem pokračovať ďalej, možno sa to ešte nejak spraví. Od tej kapitoly 66 som však mala pocit, že už to nie je ono, len sa to tak vlieklo. Nedokázala som sa dostať späť do tej eufórie, ktorú som mala z knihy. Bolo to už samé klišé a akcia za akciou (očakávané).

 

Hodnotenie knihy nakoniec značne ovplyvnilo posledných 40 strán, ktoré síce boli plné klišé momentov, ale dosť to zachránilo celú knihu. A ten epilóg?! Akože excuse me, kde mám druhý diel!

V konečnom dôsledku, bolo to sklamanie, pretože som od Maasovej čakala viac. Knihe som po dlhšom zvážení dala 4/5 (rozhodovala som sa medzi 3,5 a 4) a dúfam, že ďalšie diely budú lepšie. Moje predpoklady na ďalšie časti sú také, že sa karty poriadne zamiešajú pri príchode Aidasa. Najviac sa asi bojím, že z Hunta sa stane druhý Tamlin. A to by bolo k tejto knihe asi všetko.

 

Za recenzný výtlačok chcem veľmi pekne poďakovať vydavateľstvu Slovart a Booklabu. Knihu si môžete kúpiť TU a nájdete ich aj na Instgrame (Slovart, Booklab).

                                                                                                          

Žiadne komentáre